nikkalaby

Trevlig midsommar!

Publicerad 2007-06-22 21:15:33 i Allmänt,

Min svärmor ringde och påpekade, efter ett besök på en av stadens affärer, att nämnda affär skyltat med orden "Glad midsommar".

-Jag har då alltid trott att det heter "TREVLIG midsommar"! Påsken är glad och möjligen "Vappen"! Men midsommaren är "trevlig"!

Så sant, så sant. Och vad kan vara trevligare än en midsommar med vackert väder.
Visserligen har årets upplaga av denna helg, ingen direkt värmebölja att erbjuda men temperaturen är mycket behaglig. Dessutom blåser det lagom mycket, så inga otrevliga flygfän landar i den grillade laxen och potatissalladen.

Och appropå potatissallad blev min variant i år alldeles särdeles lyckad. Alla åt med god aptit, utom tonårssonen som krävde kokt potatis. Den innehåller 10-15 kokta potatisar, 1 hackad rödlök, 1/2 dl hackad dill, kapris efter behag, ca 4 dl creme fraiche (den magrare sorten), dijon-senap, salt och peppar. Den kommer att inmundigas vid fler tillfällen denna sommar, kan jag lova.

Skjutsade "gammel-mormor" till Piikikivi och passade på att besöka hamnen (en sväng till hamnen, ni vet)för att räkna husvagnar och husbilar. 10 styckna var där parkerade i den vackra kvällssolen. Och dessa våra bilburna sommargäster, hade besök av några segelbåtar vid gästbryggan.

Sommarcaféet har öppnat i veckan. Det är öppet mellan 14:00 och 20:00 varje vardagkväll, ända fram till mitten av augusti. Ta en sväng dit ut för att köpa fika eller glass, ni som har möjlighet till det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anita

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela