nikkalaby

Midsommar och mygg!

Publicerad 2010-06-26 22:02:40 i Allmänt,

Sitter här på lördag kvällen och skriver i bloggen, som jag har negligerat alldeles för länge. Men nu ska jag i alla fall försöka tota ihop något.

Midsommaraftonen flöt på i stilla lunk i byn. Åtminstone har jag inte hört att något otrevligt hänt här. Det otrevligaste för egen del var väl när dotterns suputiga grannar sjöng finska tangos så det ekade mellan husen. Men sådant får man väl stå ut med en midsommarafton som denna. Vädret var f ö vackert och varmt. Och myggrikt. Det gick inte att vistas ute efter solens nedgång, eller i skuggiga bersåer. Inte för att vi har så många skuggiga bersåer i byn. Själv äger jag en. En mycket gammal och "uppvuxen" berså. Den är knappast värd att kallas berså förresten. Det är mer som en samling träd med en liten rundel i mitten. Det går att ha en cafégrupp där, men det är omöjligt att nyttja den som uteplats p g a myggen.

I år hade vi hittat på att göra en grillsås som vi inte prövat tidigare. Och den var helsikkes god, men STARK! Sedan försökte jag mig på en semifreddo. Men det blev inte så speciellt lyckad. Den gick att äta, men blev inte så krämig som jag hade önskat. Jag hade säkert fel temperatur på äggen eller nåt i den stilen.

Jag får väl nöja mig med att gå till Sommarcaféet i Byagården och köpa en glass. Eller ta en kopp fika. Det är nog säkrare för mig, med tanke på min nöt- och mandelallergi. Och spår av de små rackarna gömmer sig ofta i glass och choklad. Jag åt en glass på torsdag och halsen och tungan började svälla. Kanske det är bäst att hålla sig till sin egen semifreddo, okrämig och dan. Men hursomhelst är det trevligt att sommarcaféet finns inne i byn i år. Närmare för byborna framför allt. Och det skulle vara väldigt trevligt om byborna skulle göra Byagården till den samlingsplats som den faktiskt är ämnad till att vara, men av någon anledning inte har blivit ännu.

I sommar blir det både loppis och PUB-kväll. Loppisen äger rum mellan den 8:e och 11 juli. Och PUB-kvällen blir den 17 juli. I år blir det extra spännande eftersom vi för första gången ska hålla till i Byagården och dessutom bjuda på mat. Och underhållningen i år blir en hel del lokala förmågor.  Det är extra roligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anita

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela