nikkalaby

Valborgsmässoafton!

Publicerad 2011-04-30 21:06:11 i Allmänt,

Så var den avklarad, i år igen. Glada Vappen! Vi hade ingen traditionell majbrasa i år heller, beroende på att vi inte hittar någon bra plats att han den på, i byn. Alltid är det för mycket bebyggelse "i vägen" eller så är det för stor risk för gräsbrand o dyl. Bk Bothnia har tydligen också slutat ha sin majbrasa i Haparandahamn. Men det är förståeligt med tanke på hur mycket "skräp" som byborna (och även icke-bybor) fyllde brasan med. Om det finns förslag på var vi kan ha en majbrasa nästa år, tar vi i föreningarna tacksamt emot det.

Majbrasa eller ej, så är det till syvende och sist korvgrillning som gäller. Och med tanke på det, så hade vi ordnat en liten "Valborgsfest", på Byagården. Vi tände eld i grillarna och det gick alldeles utmärkt att grilla korv i dem. Dessutom sålde vi bullar med tillhörande drycker. Lottringen gick åt och fru U tog hem en massa vinster (som vanligt), men inte allt. Det var väldigt roligt att så många barnfamiljer kom till Byagården. Och tillställningen blev väldigt lyckad, trots avsaknaden av majbrasa. Undertecknad hade med sig kameran för att föreviga stunden med bilder att lägga upp på bloggen, men allt kaffekokande och lottsäljande tog min tid i anspråk (jag glömde helt enkelt att knäppa kort).

 Sedan måste jag passa på att klaga på vårt kranvatten. Fy hundan vad dåligt det är och vad ont i magen man får. Vi har inte längre vårt egna, friska grundvatten utan vi har fått Haparandas dyiga älvvatten i våra vattenledningar. Själv har jag kokat vattnet i 20 minuter (det måste man göra om alla e-coli bakterier och liknande ska dö). Och jag hoppas att kloret i vattnet ska avdunsta i och med detta. Vattnet duger bara att tvätta sig i för närvarande. Men det finns buteljerat vatten att köpa på vår affär, som tur är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anita

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela