nikkalaby

Long time......

Publicerad 2014-10-22 19:35:10 i Allmänt,

Det är bra länge sedan jag uppdaterade bloggen. Det har passerat både Nikkala-dagar och skärgårdsmarknader och säkert andra aktiviteter också, utan att jag har rapporterat. Under Mustaparta skärgårdsmarknad var jag tyvärr inte i byn. Det var enda dagen som jag och maken kunde besöka NOLIA-mässan. Den blev förövrigt lukrativ för vår del och förhoppningsvis blev skärgårdsmarknaden lukrativ för Byaföreningen. 
Den största anledningen till att jag inte varit så aktiv med bloggandet är att jag avgick som "ständig" sekreterare från Byaföreningens styrelse i mars. Min avgång var inte det enda avhoppet bland oss som stod i tur för omval. 
Vår "ständige" ordförande beslutade sig också för att ge någon annan chansen att svinga klubban. Vår nya ordförande heter Marietta Ruona och är en aktiv och driven småbarnsmama boende på Hamnvägen. Min förhoppning är att nya styrelsemedlemmar attraherar nya medlemmar och man får därigenom nya aktiviteter som kanske tilltalar fler bybor. Med en något yngre medelålder i styrelsen blir det kanske fler aktiviteter för barnfamiljer t ex. Men jag hoppas att den nya styrelsen inte glömmer bort oss "gamlingar" helt och hållet. En PUB-kväll nån gång ibland vore kul t ex. En sådan var planerad till den 25:e denna månad, men av orsaker som jag ej är insatt i, har den blivit inställd. Jag kan tänka mig att det beror på svårigheten att få tillräckligt många att "jobba" den kvällen. Några måste handla både matvaror och drycker. Det behövs någon i dörren, ett par stycken i köket, en till två stycken som serverar och håller ordning på folk och plockar undan. Sedan ska det städas dagen efter också. Både ute och inne. M a o är en PUB-kväll inget man fixar i en handvändning. Men vi får hoppas att "någon" ställer upp senare. Det enda som krävs är att man är medlem i NIK/Byaföreningen.
Sommaren som passerade var både kort, intensiv och het som på ett ställe i underjorden. Först regnade, regnade och regnade det. Sedan PANG kom värmen. Och vilken värme sen. Och sex veckor senare var det över. Själv var jag under den varmaste tiden upptagen med teaterprojektet "Nålsögat" i Haparanda. Teatern bestod av många små stycken som spelades på olika ställen i stan. Det hela gick ut på att högtidlighålla 100-års minnet av 1:a världskriget, där Haparanda spelade en nyckelroll. Projektet är planerat att fortlöpa varje sommar t om 2018 och varje år ska återge det som hände i världen och Haparanda 100 år tidigare. Min syster, min dotter och hennes döttrar var också skådespelare i teatern. Detta är den andra anledningen till att jag inte varit så aktiv med mitt Bya-bloggande under sommaren. Men jag får ta nya tag. Och så kanske jag ska försöka uppmuntra någon annan att ta över denna syssla? 
Jag brukar inte skryta men jag är faktiskt rätt så stolt över att jag och min svärson Johan Sandstén, är personerna som lyckades få till stånd en hemsida för Nikkala. Jag skrev manus och Johan skötte det tekniska. Vilket vi fortfarande gör. Och vi är fuller väl medvetna om att hemsidan skulle behöva uppdateras och moderniseras. Därför har jag bett att få delta under punkten "hemsidan" på nästa gemensamma styrelsemöte mellan NIK och Byaföreningen. För att få igång en grupp som kan ta över och som har nya idéer. Men det kan hända att jag inte släpper denna blogg. För lusten att skriva smyger sig på ibland och vad är det som hindrar att man har flera bloggare? The moore the merrier, som man säger nu för tiden :)

Om

Min profilbild

Anita

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela