nikkalaby

Bya-auktion i sommar!

Publicerad 2015-07-02 10:06:00 i Allmänt,

Då har vi, Nikkala Västra Nikkkala Byaförening och Nikkala IK, satt datum för sommarens Bya-auktion, till den 1:a augusti. Lokalen blir i år, hamnmagasinet i Haparandahamn och eftersom en auktion kan dra ut på tiden, kommer vi att ha varmkorv med bröd samt drycker, till försäljning. De hågade auktionsbesökarna måste ju orka så de kan ropa in den där fåtöljen, soffan, mattan. lampan, tallrikarna m m, som de spanat in. Utan att bli besvärade av lågt blodsocker.
 
Jag kommer ihåg min barndoms auktioner i Kapellet, anordnade av kyrkliga syföreningen. De hölls alltid kring 1:a advent, om jag kommer ihåg rätt, före julen i alla fall. Kapellet var "knökfullt" (som man säger nu för tiden) och auktionsföremålen var många. Allt var tillverkat av idogt, ideellt arbetande kvinnohänder. Fikabrödet var hembakat och på den tidens vis, var kaksorterna många. Vid varje auktion kunde man köpa lotter där högsta vinsten bestod av en väldigt fin, stor docka. Klädd i en färgrann "Carmencita"-klänning med volanger och spetsar. Å, vad man ville vinna den, men det gjorde man ju aldrig. Och lika bra var väl det, dockan i fråga var inte till för lek. Den skulle bara sitta fint på sängen eller soffan eller på någon hylla och beundras av tindrande barnaögon.
Dåtidens auktionsutropare var en jovialisk, skojfrisk man som hette Oskar Pekkala. I många, många år var det han som svingade klubban vid auktionerna i byn och av en ödets nyck (kanske), upphörde syföreningens auktioner i samma veva som Oskar blev för gammal för att åta sig uppdraget. Möjligtvis upphörde syföreningen också vid samma tidpunkt? Som sig bör, var många av auktionsföremålen stickade strumpor och dessa gick alltid att sälja. Jag kommer ihåg att Oskar inte kallade dessa sockar, utan sa "sockER". "Ett par hemstickade socker, vad bjuder ni?". På äldre dagar fick han dessutom sämre hörsel, och slutade många utrop med tre VA? "10 kr bjudet, 20 kr bjudet, va, va, va?". Vi har haft turen att få en efterträdare till Oskar och det gör hon med den äran. Själv har jag fått uppdraget som "sekreterare" och håller reda på alla slutpriser och skriver ut prislappar till kassan, men jag har också, likt Oskar, börjat höra sämre så i år får ni säkert höra en massa "va" från Ulla-Bella".
Vecka 31 ska vi samordna hämtning av auktionsföremål som bybor och andra har skänkt, om det är så att ni inte kan frakta dessa själv? Vi tar emot föremål ända fram till auktionen. Jag tror att jag skrev fram till dagen före, på vårt Byablad. Många fina föremål har vi redan fått, men det finns plats för fler. Många fler. Vi ska ju hålla till i hamnmagasinet och där är gott om plats. Dessutom skyddat för regn, vilket man verkar få planera för denna sommar.
 
Smhi sänder ut en klass1-varning för mycket höga temperaturer i landet, såg jag. Men det gäller inte här uppe, inte än i alla fall. Men för närvarande är vädret vackert och alldeles lagom varmt för en tant som jag.
I veckan har farthindren börjat monteras, på Hamnvägen. Dvs det har målats vita områden och hindrens placering har märkts ut. Vi som bor på "Lindgrens backen", ska fått ett hinder vid Byagården. Och det tackar vi för. Hoppas att det fungerar. Byborna får säkert anledning att återkomma till denna fråga, men detta är en början i alla fall. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anita

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela