nikkalaby

M=Midsommar.....Nej, MYGGOR!

Publicerad 2015-06-20 09:59:55 i Allmänt,

Det har varit en smått hektisk vecka. Den gamla traditionen med misdommarstädning har varit väldigt svår att uppfylla. Jag är så gammalmodig (och för det mesta så oordentlig) att jag brukar storstäda en ggn per år, på våren. När alla spindelnät i hörnen börjar synas. Eftersom jag inte lägger ner så mycket tid på dylik syssla under vintern, känns det liksom ett måste att göra det när solen börjar titta in. Det brukar bli mycket lättare att andas inomhusluft också efter en storstädning. Och så brukar jag försöka hinna olja alla trädetaljer som ska oljas, d v s altan, trappor, balkong och ibland trädgårdsmöblerna. Före det ska altan och de andra nämnda, skuras rena från pollen och snömögel. Allt ska hinnas till midsommar, enligt den gamla "städkärring-praktikan". Och det är nog sant att både hus och människor mår bättre av en grundlig rengöring en gång om året. Men allt detta fallerar på att man nu för tiden, inte hinner med sådant. För att hinna göra allt detta måste man ta semester och vem vill slösa sin dyrbara sommarsemester på att storstäda? Ingen! Man får göra små punktinsatser istället. Så att det ska kännas som midsommar och storstädat. Med åren har jag kommit fram till den viktiga upptäckten att man överlever ändå.
 
Midsommar blir det även utan storstädning och utan inoljade altaner. Och mitt i allt grillande och matlagande så anländer myggorna i stora horder. De är liksom vampyrerna efter en lång dvala, blodtörstiga och med mat inom synhåll när den intet ont anande grillaren står med sin öl i näven och vänder på biffen på grillen. 
 
Mitt på dagen, höll maken på att ta in ved och själv var jag upptagen med mina "punktinsatser", när en bil körde förbi på Hamnvägen, vilt tutande. Maken som sett det hela upplyste mig om att det var en grön bil som kommit körande i betydligt högre hastighet än de 50, som skyltarna ger lov till. Istället för att sakta av farten, när vederbörande hade fått syn på barnen som färdades på vägen, hade hen hängett sig åt att tuta vilt. Antingen var föraren inte nykter eller så hade körkortet köpts i ett land där ett fungerande signalhorn är viktigare än kunskaper om trafikregler. 
 
Hos oss blev det grillat, som sig bör en midsommarafton, både det ena och det andra. Maken har gått en grillkurs och fick nu visa sina nyvunna kuskaper. Gott blev det. Trots att vi köpte potatissallad i år istället för att jag gjorde den själv. 
 
Och vackert väder fick vi äntligen. Relativt varmt också. Men ett par korta regnskurar blev vi bjudna på ändå. Bara så att vi inte skulle bli för malliga av att vårt väder här uppe är bättre än midsommarvädret neråt vårt avlånga land.
 
Och grönskar gör det, även om det mesta är lite försenat. Min hägg står i full blom.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anita

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela