nikkalaby

Sommar, auktion och Nålsögat!

Publicerad 2015-09-06 19:57:00 i Allmänt,

Jag vet inte riktigt hur det gick till, men sommaren bara svischade förbi. Åtminstone förbi mig. Min semester var fylld av gräsklippning, auktion och repetioner till "Nålsögat". Och lite annat också förstås. Som tur var började jag min semester rätt sent i år och därmed hade jag något bättre väder än de som börjat semestern tidigt. Men någon fläkt har ej behövts denna sommar. Ej heller någon bärbar luftkonditionering.
 
Auktionen blev en succé, rent föremålsmässigt. Och det var tur att vi fått lov att hålla till i båtmagasinet i Haparandahamn, annars hade vi aldrig kunnat ta emot alla saker som vi nu fick. Synd var att det började spöregna, innan auktionen var slut. Därmed gav många besökare upp och åkte hem. Det lämnades kvar så många föremål, att vi beslutade ha loppis den nästkommade lördagen. Allt som allt fick vi in c a 14 000 kr och för en del av de pengarna har ett nytt, större kylskåp inhandlats till Byagården, istället för den gamla dricka-kylen som inte längre fungerade helt och fullt.
 
Evenemanget "Haparanda-världens nålöga 1914-1918", var annars det som jag och halva Byaföreningens styrelse, samt några till från Nikkala, ägnade oss åt en stor del av juli och halva augusti. Detta historiska skådespel återger vad som hände i Haparanda för exakt 100 år sedan, när första världskriget härjade som värst och Haparanda var en port både till kontinenten och mot öster. Den här vägen kom bl a ca 75 000 invalidkrigsfångar och utväxlades i Haparanda. Tyskar, österrikare,ryssar, ungrare och turkar passerade Haparanda i strid ström. Över 200 klarade inte resan vidare och begravdes här. Därav det s k "Invalidmonumentet" på Haparanda kyrkogård. Nästa år kommer "Nålsögat" att handla om spionage, sabotage och megastjärnor. Över 200 spioner fanns i Haparanda och flera "stora" passerade stan, däribland Lenin. Om jag orkar och kan vara med nästa år, blir det nog rätt intressant att gestalta någon av den tidens karaktärer. Kanske blir det karaktären jag hittills spelat, som har en verklig person som förebild. En lärarinna, verksam inom hjälporganisationen och förespråkare för kvinnlig rösträtt.
 
Nu när hösten nalkas, har jag börjat fundera lite över kommande arrangemang och evenemang. Ni bybor får gärna komma med förslag på aktiviteter och ni får väldigt gärna själva arrangera dylika. Ju fler kockar ju bättre soppa, tycker jag. Att fler, utanför styrelsen, engagerar sig är en förutsättning för att få en levande by och en återväxt av föreningsmänniskor. Jag har sett på Facebook att NIK återupptar barngympan och har fått fler att engagera sig som ledare. Det är ju possitivt att fler ställer upp, speciellt när så många jobbar skift nu för tiden. Då behöver man ju inte ställa in. 
 
Och nu när hösten nalkas har vi, glädjande nog vill jag påstå, fått en grupp föräldrar och bybor som "patrullerar" i byn på kvällar och helger, för att stävja buslivet och motverka vandalisering. Haparandabladet hade t o m en artikel om initiativet. Tyvärr är inte Nikkala ensam om problemet med busliv och vandalism. Det förekommer även i Haparanda med omnejd. Det kostar en hel del pengar att laga och förbättra det som gått sönder eller förstörts. Pengar som kommunen, skolan, föreningarna eller företagen skulle kunna använda till annat, bättre och mer behövligt. 
 
 
Den 18 njuli, var jag i Säivis, på hemvändardagar med min mamma. Ett trevligt arrangemang, speciellt för den åldersgruppen som min mor tillhör. På kvällen skulle det vara PUB-kväll, men det orkade inte mamma med. Men jag insåg, efter att ha minglat och ätit och lyssnat på föredrag, att ett dylikt arrangemang är svårt att genomföra i Nikkala, åtminstone på samma sätt som i Säivis. Nikkala är är för stort både till folkmängd och storlek och framför allt har vi inte en lika stor Byagård som de har. Vår Byagård är visserligen fungerande och bra men Säivis föreningar har övertagit den nedlagda byskolan och har därmed ett fungerande kök, för matlagning till större grupper och t o m en bagarstuga i byggnaden. Och väldigt många bybor engagerar sig i detta. Men visst kunde vi göra något liknande. Men kanske inte lika ambitiöst. Vi kanske ska återuppta vårt arrangemang "sommardagen"?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anita

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela