nikkalaby

ROPEN SKALLA, FIBER TILL ALLA!

Publicerad 2016-11-23 18:27:00 i Allmänt,

......eller så skallar inte ropen speciellt nämnvärt i Nikkala. I andra byar i kommunen skallar de, men i Nikkala är det ganska tyst. På mötet med Sten-Inge Videhult igår kväll, var vi endast 6 bybor som kom för att lyssna och diskutera. Och jag blev i alla fall övertygad om att fiber är framtiden och ska vi ha fiber till våra fastigheter, får vi nog fixa detta själv. Jag har, via e-mail, ställt två frågor till kommunens IT ansvarige Rolf Sannebjörk, men har ännu inte fått något svar. Kanske han inte kan svara därför att han inte vet svaren, men för att kunna informera korrekt till byborna måste jag få veta....ska kommunen eller ska kommunen inte, inkludera Nikkala i deras fibersatsning? 
Men hur vi än vrider och vänder på detta dilemma, så är det alternativ som Seskarö och Västra Nikkala har valt, ett betydligt billigare alternativ än det som kommunen erbjuder.
För att anslutas till ett eventuellt kommunalt fibernät, kostar det 5000 kr + 100 kr per månad i 40 år. Denna kostnad är dessutom indexreglerad, vilket betyder att man inte kan säga den exakta kostnaden i dagsläget. Denna kostnad följer med fastigheten, d v s om fastighetsägaren som tecknat avtalet med kommunen inte lägre bebor fastigheten, måste nästa ägare fortsätta betala månadskostnaden tills kalaset är betalt (undertecknad hinner med all säkerthet dö innan jag betalat färdigt). Endast fastboende kan utnyttja detta. Om sommarbostäder kan vara med om de betalar ett högre pris eller om de helt och hållet bortfaller, vet jag ej.
 
På Seskarö, som anlitat ett fiber-företag som heter Zitius (dotterbolag till Telia) gäller följande priser: 359 kr/ månad i 60 månader, eller 5000 kr + 269 kr/månad i 60 månader eller 19900 kr i engångsbelopp. Samma pris för sommarbostäder. 
 
För både kommunens och Zitius alternativ tillkommer kostnader för den leverantör man väljer och det finns en uppsjö av dem, Telia, Bredbandsbolaget, Com hem m fl bara för att nämna några. Vill man ha tv via fiber måste man dessutom välja programpaket. Det är något billigare priser på dessa tjänster (beroende på vad man väljer att teckna för avtal) än vad vi nu betalar med adsl. Åtminstone upptäckte jag att jag skulle få ett liknande paket som jag har f n från Telia, billigare via fiber. 
 
På tal om TV, så blir streaming av program allt vanligare och det är förmodligen framtidens sätt att se på TV. Man väljer de program man vill se och ser dem när man vill. Vi som har TV via adsl kan redan streama en hel del program och fördelen är att när man är kvällstrött, som jag, kan man se och följa TV-serier även om de går mitt i natta. Och, det bästa av allt, man kan spola förbi reklamavbrotten. 
 
Summa sumarum efter gårdagens "fiber-möte", är att ska vi ha en bra och fungerande kommunikation i framtiden, måste vi helt enkelt "fixa fiber". Icke att förväxla med fiber i livsmedel som förvisso också är en viktig ingrediens för ett fungerande liv. Fiber till Nikkala är lika viktigt som en lekpark, enligt mitt sätt att se på saken. 
 
Och appropå "lekpark" är de svarta Nikkala-mössorna snart slut. Ett fåtal finns kvar. Behållningen av försäljningen går oavkortat till vår kontantinsats för lekparken.......Gör ett barn glad! Köp en mössa idag! (De är suveräna julklappar dessutom).
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anita

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela