nikkalaby

LANDSBYGDSFORUM 2019!

Publicerad 2019-05-12 19:24:00 i Allmänt,

I lördags, den 11 maj, deltog jag i årets upplaga av Landsbygdsforum, tillsammans med många trevliga föreningskollegor från olika föreningar i Haparanda kommun. Denna gång hölls den i Korpikylä på Hulkoff-gården. Ett mycket trevligt och mysigt ställe som jag inte tidigare besökt, trots att restaurangen med tillhörande "Butiken på landet", lodge m m funnits i flera år redan.Tror t o m att de finns med i "White guide", om jag inte missminner mig. Dessutom blev jag påmind om min barndoms somrar hos mormor och morfar i Säivis och likaså ungdomens Nikkala. Familjen Hulkoff har även kreatur och det var doften av dessa som väckte minnen till liv. Jag tror att de främst föder upp köttdjur och det kan ju vara rätt smart om man har en restaurang med omtalat god mat.  
 
Forumet i år handlande om hur vi ska få fler bybor och framför allt ungdomar, intresserade och deltagande i styrelser, evenemang och ideellt arbete ute i byarna. Jag har tjatat om det tidigare och det tål att sägas igen: det är föreningarna som står för alla samlingslokaler, lekparker, elljusspår, vandringsleder, ishockeyplaner, fotbollsplaner, evenemang m m, m m ute i byarna. Om föreningarna dör ut p g a att inga bybor längre vill delta i föreningsarbete, försvinner allt detta. Kommunen står varken nu, eller senare, för drift av anläggningar eller annat som vi bybor har byggt upp. Och i detta sammanhang vill jag upplysa om att de driftbidrag som föreningarna får för vissa anläggningar är just ett bidrag. Det täcker inte hela driften m a o. Många tycks tro att det är så det fungerar: föreningen får ett bidrag för ALL drift av ALLA anläggningar (vilket vi inte heller får) och upplöses föreningen tar kommunen över. NIX, PIX! 
 
Jag har en längre tid kännt mig något pessimistisk när det gäller nyrekryteringar av styrelsemedlemmar. Vi vill gärna få in ungdomar i styrelsen (Byaföreningens styrelse har för närvarande en vakant plats som ersättare. Vi är en man eller kvinna kort m a o). Det är ju ni som ska ta över efter oss och någonstans måste man ju börja. Tillsammans med oss äldre eldsjälar, lär man sig "hantverket" från scratch så att säga. För att inte tala om hur mycket vi behöver folk till olika evenemang och arrangemang, till ideell hjälp med olika saker eller som ledare av olika kurser eller idrott.
 
Enligt årets inbjudna föreläsare, My Fransson från Järvsö, finns det ännu hopp. Det gäller bara att ta reda på vad byborna vill göra och satsa på. Och vad man är intresserad av. Och ta reda på vad föreningarna vill uppnå. "Alla kan göra någonting, någon gång"!
 
Byaföreningen och NIK har redan tidigare, haft en idé och ett förslag om att kalla till ett inspirations och idé-möte, men ingen har riktigt orkat ta på sig ansvaret att arrangera detta möte. Vi får spotta i nävarna och göra ett nytt försök. Men före löjfisket är det knappast någon idé. Vi får återkomma under hösten och jag hoppas att Ni också kommer?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anita

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela